Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan Välj en färg för sidan

Glömt lösen?

Bli medlem

ICQ-blomma Online just nu

Kalender Kommande arrangemang

Stiftsungdomskväll
24
jan
Mitterminsmöte VT 2009
13
mar
Konfirmand 2009
21
mar
Distriktsårsmöte
3
apr
Fler arrangemang »

Hand Händer snart

Programsnickrarkväll
Ljungby, Söndag

Julfest
Torslunda, Tisdag

fler ...

Frågetecken Fråga

Gillar du vintern?
Ja, om det är minusgrader och snö.
21
Ja, det är alltid mysigt med mörker.
7
Nej! Jag vill ha vår nu!!
9

Tidigare frågor »

Stats Statistik

Det senaste dygnet har 76 personer loggat in på sidan, samtidigt som 95 inlägg har skrivits i forumet. Hitta en slumpvis utvald medlem eller se vad som har hänt på sidan.

Vad menar SVT?

Forum / Allmän diskussion / Vad menar SVT?

Skriv ett svar | Gå till första inlägget | Starta en ny diskussion

24 November 2008 kl. 15:04
Kalle K
Medlem
Kalle

Anton J A skrev:
Som Lutheraner antar jag att man ska se på påven som antikirist. =P

Beror väl på vem du frågar. Jag vet vad som står skrivet i Svenska kyrkans bekännelseskrifter, man kanske måste man se i vilken kontext Luther sa det i.

Citera
24 November 2008 kl. 11:17
Stefan L
Medlem
Stefan

Fast det gör det nog i detta sammanhanget eftersom det även står “[...] eller vardagshjältar”.

Citera
22 November 2008 kl. 16:57
Gabriel F
Medlem
Gabriel

Småpåvar är väl ett rätt vedertaget uttryck. Och det behöver väl inte betyda förtryckare, det betyder väl bara lokala härskare liksom.

Citera
21 November 2008 kl. 17:56
Axel F
Medlem
Axel

Är det ens SVT som skriver texten som kommer upp när man trycker på info på fjärrkontrollen?

Citera
21 November 2008 kl. 09:40
Anton J A
Medlem
Anton  J

Som Lutheraner antar jag att man ska se på påven som antikirist. =P

Citera
20 November 2008 kl. 15:27
Josef F
Medlem

Jag misstänker att de inte tänkte tillräckligt långt. Det var en krönikör i SvD för ett tag sen som hävdade att påven var ond. Så missuppfattningar om påven är antagligen ganska vanliga.

Senast redigerad för 47 dygn sedan av Josef F.
Citera
20 November 2008 kl. 09:50
Stefan L
Medlem
Stefan

Just nu går det ett program på SVT 2 (24 direkt). Jag har inte lyssnat vad de pratar om eftersom jag precis ramlade över kanalen. Det är emellertid inte det som är viktigt utan det jag reagerade på var när jag kollade info för programmet genom boxen. Där läser jag “Är kommunalpolitikerna småpåvar som förtrycker eller vardagshjältar?”

Ser SVT påven som en förtryckare? Är det denna synen på påven SVT har. I så fall ligger de långt bak i historien.

Vad tror ni?

Citera